7.22.2011

Puteri Disney vs Puteri PTS







Salam sejahtera,

Kita bertemu kembali setelah lama saya menyepi. Saya tiba-tiba diperlukan untuk menyelesaikan satu masalah yang besar. Hari-hari pukul enam sudah kena bersiap-siap untuk keluar rumah. Apabila balik rumah, saya sangat kepenatan. Jadi, idea tidak datang kalau tubuh rasa sangat penat.

Kalau betul-betul hendak menjadi penulis yang hebat, tubuh mesti sentiasa segar dan tidak penat. Kalau tubuh penat, tentu minda juga penat untuk berfikir. Jadi, tidak dapatlah hendak menulis.

Hari ini saya ingin menulis tentang Puteri-Puteri Disney. Anak-anak kita tentu sangat mengenali puteri-puteri Disney ini. Antara kisah-kisah puteri Disney ialah Cinderella, Barbie, Puteri Beradu dan Si Hodoh, Salju Putih dan Tujuh Orang Kerdil dan banyak lagi.



Semua kisah-kisah ini mempunyai mesej-mesej baik yang hendak disampaikan kepada anak-anak kecil. Tetapi, mesej-mesej ini cuba disampaikan menggunakan acuan budaya barat. Daripada kacamata orang-orang di barat, semua budaya-budaya itu dilihat sebagai baik.

Akan tetapi, sesetengah budaya yang ditonjolkan di dalam kisah-kisah puteri Disney dilihat sebagai bertentangan dengan budaya orang-orang Timur seperti Malaysia. Antara budaya yang dikira sebagai tidak sesuai dengan orang-orang timur ialah perbuatan mencium Puteri Beradu oleh Prince Charming untuk mengubati Puteri Beradu.



Pada pandangan orang-orang di Barat, ciuman ringan tidak menjadi masalah, malah diamalkan sekalipun kepada isteri orang ketika bersalam mesra. Tetapi, di mata orang-orang Timur, perbuatan seperti itu adalah tidak dibolehkan.

Antara budaya yang ditonjolkan di dalam kisah puteri Disney ialah budaya tari-menari yang bebas. Parti-parti keramaian yang dihadiri oleh Cinderella misalnya memaparkan aktiviti-aktiviti tari menari antara lelaki dan perempuan secara bebas. Lelaki dan perempuan bebas untuk bertukar-tukar pasangan semasa menari untuk mencari keserasian dan pasangan yang sesuai.

Untuk itu, adalah menjadi satu kewajipan kita orang-orang Timur melahirkan sendiri kisah-kisah Puteri supaya mesej-mesej yang baik dapat disampaikan dengan menggunakan acuan kita sendiri.



Sebenarnya tuan-tuan dan puan-puan, sedikit sebanyak budaya-budaya orang barat yang ditonjolkan di dalam kisah-kisah puteri Disney akan melekat di dalam hati dan sanubari anak-anak kita.

Tuan-tuan, sudah lebih 50 tahun kita merdeka. Takkanlah kita masih lagi mahu memberikan anak-anak kita membaca buku-buku yang digarapkan dengan budaya orang-orang barat. Bukankah lebih baik jika kita memberikan mereka buku-buku yang ditulis dengan acuan kita sendiri.


Di Malaysia, PTS ialah penerbit yang aktif menerbitkan buku-buku Putera-Puteri PTS yang boleh menggantikan tempat-tempat Putera-Puteri Disney. Jom bertukar kepada kisah Putera-Puteri PTS!

Ingat ya, setiap kanak-kanak ada ceritanya. Sehingga bertemu kembali!

Salam hormat,

Aliff Danial.

No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial