7.25.2011

Sherlock Holmes Memang Best!


Salam sejahtera,


Apa khabar tuan-tuan? Semoga sihat-sihat selalu hendaknya. Saya hampir-hampir sahaja diserang selsema. Nampak gayanya di kiri dan kanan ada sahaja virus selsema. Anak saya mengutipnya di taska, isteri saya pula mengutipnya daripada anak-anak murid di sekolah beliau. Semua virus-virus itu dibawa balik ke rumah pula. Aduhai bersabarlah. Sabar itu kan cantik.

Sekarang sudah jam 12.39 malam. Saya baharu sahaja habis mentelaah pelajaran. Bulan Oktober ini ada peperiksaan. Banyak buku yang hendak dihabiskan.

Jadi, malam ini apakah topik yang saya hendak sentuh pula? Tuan-tuan pernah dengar nama Sherlock Holmes? Tidak pernah? Bagus! Saya juga hanya mengenali nama itu setelah membaca buku-buku Sherlock Holmes edisi Bahasa Melayu terbitan PTS.

Nanti ada pula orang mengata kepada saya. Asyik-asyik PTS. Tidak adakah penerbit lain yang hendak Aliff Danial sebutkan? Ada itu ada. Tetapi, buat masa sekarang PTS berada di dalam zaman kegemilangannya. Itu sebab saya selalu sebut.

Sesuaikah buku-buku Sherlock Holmes untuk anak-anak tuan? Memang sesuai sangat! Kalau anak-anak tuan sukakan animasi Detektif Conan, buku-buku Sherlock Holmes terbitan PTS ini sangatlah mujarab untuk mereka.

Tuan-tuan, saya sudah membaca kesemua buku-buku Sherlock Holmes terbitan PTS dan saya angkat ibu jari tanda bagus. Kalau tuan-tuan mempunyai anak-anak sekitar umur 10 tahun ke atas, elok sangatlah kalau memberikan mereka buku Sherlock Holmes.

Alamak, ada pula yang mengata saya. Bukankah buku Sherlock Holmes ditulis oleh orang barat? Tuan-tuan jangan salah faham. Saya bukan antibarat atau antisemantik atau sebagainya. Saya sarankan anak-anak tuan membaca buku ini kerana ia dapat mencungkil daya-kreatif dan daya-peka anak-anak tuan.

Sejak saya membaca buku Sherlock Holmes, nampaknya saya menjadi lebih peka dan teliti. Tidak perlulah saya menceritakan dengan terperinci isi kandungan buku tersebut ya. Beli dan baca sendirilah! Saya memberikan jaminan anak-anak tuan pasti akan menyukainya.

Kalau tuan-tuan sudah terpengaruh dengan hasutan ini, bolehlah keluar berjalan-jalan ke Popular atau MPH untuk mencari buku-buku ini. Kalau tidak ketemu, bolehlah membelinya secara online di BOOKCAFE PTS. Untuk makluman tuan-tuan, saya tidak menjual buku ya. Saya hanya membekalkan ilmu pengetahuan bagaimana mendapatkan buku-buku untuk anak-anak tuan sahaja. Itupun PERCUMA!



Tambahan pula, Ramadan sudah dekat sangat. Elok sangatlah kalau tuan-tuan belikan bekalan-bekalan buku untuk anak-anak tuan sempena menyambut Ramadan yang mulia. Sekurang-kurangnya mereka dapat melupakan seketika kepenatan berpuasa! Janganlah asyik hendak pergi ke Bazar Ramadan sahaja ya.

Baiklah, malam sudah larut. Ingat ya, setiap kanak-kanak ada ceritanya!

Sehingga bertemu kembali.

Salam hormat,

Aliff Danial

No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial