9.27.2011

99 Perkataan Awal Untuk Anak 2 Tahun!

Salam Sejahtera. 

Rasanya belum terlewat untuk saya mengucapkan selamat hari raya buat semua sahabat-sahabat pembaca blog aliffdanialbooks (ADB). Saya memohon maaf kepada tuan-tuan sekalian kerana sejak akhir-akhir ini jarang sangat bersiaran. Bukannya saya malas, tetapi kadang-kadang kekeringan idea. 

 Setelah merayau di alam maya, saya mendapat satu idea. Sebenarnya idea ini diperolehi daripada blog Puan Ainon (UNIKA PTS). Ianya tentang perkataan terkawal untuk pembaca-pembaca awal. 

Oleh kerana saya mempunyai seorang cahaya mata, dan baharu berusia dua tahun, lalu saya mengumpulkan semua perkataan yang telah anak saya ingat dan selalu menggunakannya. Terkejut tetikus saya dibuatnya. Rupa-rupanya dalam sedar tidak sedar, anak saya sudah mengenali sekurang-kurangnya 100 perkataan.

Lalu saya mengumpulkan perkataan-perkataan tersebut untuk dikongsikan bersama-sama dengan tuan-tuan. Boleh muaturun di sini. Pada hemat saya, lembaran ini sesuai dimuaturun dan dicetak oleh tuan-tuan yang mempunyai anak kecil seusia 1 tahun. Bolehlah dijadikan panduan untuk melatih anak-anak bercakap.

Sekian, terima kasih.

 Aliff Danial.

No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial