10.10.2011

Tujuh Tip Berkesan Untuk Bercerita Kepada Si Comel

Salam sejahtera.

Seperti yang telah saya janjikan, hari ini saya akan berkongsi tip-tip untuk bercerita kepada si comel dengan berkesan. Sudah bersedia? Mari kita mula...

Dahulu kala, datuk nenek kita tidak berpeluang menikmati hiburan seperti yang kita nikmati hari ini. Pada hari ini terdapat pelbagai media hiburan untuk dinikmati seperti televisyen, internet dan sebagainya. Di zaman datuk nenek kita, hanya ada hiburan-hiburan tradisional yang hidup dan dekat di hati.

Antaranya ialah wayang kulit, cerita penglipur lara, teater dan seumpamanya. Kalau kita perhatikan dengan betul-betul, semuanya berkait dengan "Ceritakan kepadaku satu cerita". Adakah ini bermakna manusia sejak dari dahulu kala suka mendengar cerita?

Kalau benarlah manusia memang suka mendengar cerita, kenapa tidak kita bermula dengan bercerita kepada si comel kita.

Pertama: Kumpulkan sebanyak mungkin buku-buku cerita yang bergambar di rumah kita.

Kedua: Pilih satu daripada buku-buku itu dan baca beberapa kali untuk menghayati cerita sebelum kita mula bercerita. Seboleh-bolehnya pilihlah cerita yang berakhir dengan gembira supaya anak-anak dapat tidur dengan aman. Jangan pilih cerita hantu atau cerita yang bukan-bukan.

Ketiga: Tetapkan hari bercerita kalau penat untuk bercerita setiap malam. Katakanlah tuan memilih malam Jumaat ialah malam untuk bercerita kepada anak-anak supaya mereka tidur awal.

Keempat: Mulakan dengan menyebut "Tersebutlah kisah dahulukala..." dan senyap seketika untuk menunjukkan bahawa kita sedang menyingkap tabir waktu.

Kelima: Jangan lupa berganti-ganti suara apabila bertukar karakter. Mungkin boleh digaraukan sedikit suara atau dihalusi mengikut keperluan karakter di dalam cerita.

Keenam: Sekiranya karakter senyum, kita pun senyum. Apabila karakter sedih, kita pun buatlah muka sedih. Apabila karakter marah, kita pun buatlah muka marah. Dengan kata lain, air muka hendaklah sentiasa berubah mengikut mood karakter.

Ketujuh: Sekali-sekala bayangkan kepada anak-anak suasana latarbelakang cerita. Biarlah mereka bermain-main dengan imaginasi. Dan keluarkan bunyi-bunyian sebagai kesan sampingan. Ketika ini mungkin ada anak-anak yang akan turut menghasilkan bunyi-bunyian tambahan. Biarkan mereka seketika sebelum menyambung cerita.

Tuan-tuan, itulah tujuh tip-tip yang boleh diguna sekiranya tuan-tuan bersungguh-sungguh untuk memulakan sesi bercerita kepada anak-anak.

Mari kita membuat sedikit kiraan. Katakanlah tuan menetapkan setiap malam Jumaat, tuan akan membacakan satu buah buku kepada anak-anak tuan. Ini bermakna, setiap bulan, tuan akan menghabiskan 4 buah buku. Dengan ini, dalam masa setahun, anak-anak tuan akan mendengar 48 buah buku cerita. Bayangkanlah, dalam masa enam tahun, 288 buah buku telah dibaca. Apa yang penting? I.S.T.I.Q.A.M.A.H

Sekian sahaja siaran kali ini. Sehingga bertemu kembali.

Aliff Danial


No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial