10.08.2011

Mama, Bacakanlah Cerita Untuk Kami

Salam sejahtera,

Selamat bersiaran kembali! Oh ya, hari ini saya ingin berkongsi tip-tip untuk membacakan cerita kepada anak-anak.

Apa? Anak baru berumur dua tahun? Tidak ada masalah. Sebenarnya, menurut kajian saya sendiri, anak dua tahun sudah mengingat dan memahami lebih dan kurang 200 patah perkataan. Itu sudah memadai untuk bercerita.

Untuk anak-anak berumur 4 tahun ke bawah, begini caranya:

Kita sebagai ibu bapa tentu mengetahui subjek kegemaran anak-anak kita. Sebagai contoh, anak saya sukakan keretapi dan binatang-binatang. Jadi, sebelum anak saya tidur, saya akan mereka satu cerita ringkas yang hanya menggunakan perkataan yang telah anak saya ingat. Begini contohnya:

"Toot-toot, bunyi keretapi. Ayam nampak keretapi. Ayam pun berkokok, kuk kerek kuk, keretapi, tunggu saya keretapi! Ayam pun naik keretapi.

Toot-toot, bunyi keretapi. Kambing nampak keretapi. Kambing pun mengembek, mbek mbek mbek, tunggu saya keretapi! Kambing pun naik keretapi.

Toot-toot, bunyi keretapi. Itik nampak keretapi. Itik pun menguek, kuek kuek kuek. tunggu saya keretapi! Itik pun naik keretapi.

Ayam naik keretapi. Itik pun naik keretapi. Gajah pun naik keretapi. Toot-toot sudah sampai! Ayam pun balik ke rumah dia. Itik pun balik ke rumah dia. Kambing pun balik ke rumah dia. Ayam pun tidur. Itik pun tidur. Kambing pun tidur."

Jadi, pandai-pandailah kita merekacipta sendiri cerita-cerita ringkas tetapi bermakna buat anak-anak kita sekalipun mereka masih kecil.

Untuk anak-anak yang lebih besar pula, kalau rajin rekalah cerita. Tetapi untuk lebih mudah, belilah buku-buku yang sesuai untuk anak-anak kita.

Alamak, saya sudah mengantuklah. Sekarang sudah jam dua pagi! Tip untuk anak-anak yang lebih besar saya sambung esok ya!

Sampai jumpa lagi,

Aliff Danial




No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial