5.26.2011

Jangan Biarkan Otak Bergerak Sesuka Otaknya!

Salam sejahtera.

Seperti biasa hari-hari saya sibuk dengan memikir, membaca dan menulis. Kadang-kadang isteri saya pun tertanya-tanya, samada saya tidak penat dengan semua aktiviti itu?

Sebenarnya saya tidak merasa penat. Malah saya sangat sukakannya. Kadang-kadang rehat saya ialah dengan menulis dan membaca.

Cuma satu sahaja yang paling memenatkan. Berfikir. Memikir sesuatu adalah sangat memenatkan. Jiwa dan raga. Sebab apa pula? Sebab apabila saya sudah mula memikirkan sesuatu, otak saya akan terus berputar dan berpusing.

Otak saya sekarang sudah pandai. Ia sudah boleh berfikir sendiri sekalipun saya tidak menyuruhnya. Kadang-kadang saya terpaksa mengawal otak saya supaya ia tidak berfikir sesuka hati. Cara-cara untuk mengawal otak supaya tidak berfikir sesuka otak ialah dengan memastikan otak mematuhi waktu berfikir.

Saya mendapat idea ini ialah sewaktu saya sedang tidur. Saya bermimpi supaya menyuruh otak saya bekerja di dalam waktunya. Jadi sekarang saya mengarahkan otak saya berfikir mengikut waktu. Sekarang otak saya sedang cuba mematuhi peraturan ini tetapi kadang-kadang ia terlupa.

Bagaimana cara untuk memastikan otak mematuhi waktu bekerja? Caranya ialah dengan mengalihkan tumpuan otak supaya berfikir tentang hal-hal yang lain. Contohnya ialah, katakan pukul 3 petang sehingga 4 petang ialah waktu untuk otak memerah dirinya mencari plot-plot cerita.

Apabila tiba pukul 4 satu minit, dengan segera alihkan perhatian otak kepada sebagai contoh memikirkan bagaimana kelopak bunga jatuh ke tanah.Suka hatilah untuk suruh dia fikirkan tentang apa. Yang penting dia mesti hentikan kegiatannnya berfikir untuk membuat plot.

Kita mestilah melatih otak kita untuk berbuat begini sehingga beberapa lama. Lama-kelamaan barulah otak biasa bekerja mengikut waktu.

Kalian tahukan, apabila kita membiarkan otak bekerja sesuka otaknya, ianya sangat merbahaya! Sebab apa? Sebab kita akan hilang fokus. Sehinggakan orang yang melihat kita akan berkata "Jauhnya termenung!"

Apa kebaikan kita melatih otak supaya jangan bekerja sesuka otaknya? Kita akan dapat membuat lebih banyak pekerjaan dan kita akan lebih mantap! JAdi, kalian jomlah kita melatih otak kita supaya bekerja di bawah arahan kita. Jangan biarkan otak kita bekerja sesuka otaknya!


yang benar,
Aliff Danial

No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial