5.25.2011

Penulisan Menggunakan Teori Pokok

Salam sejahtera.

Menulis ceritera yang boleh dianggap sebagai sastera memang agak memenatkan. Banyak perkara yang perlu difikirkan. Dari segala segi mesti dipertimbangkan. Di sini saya kongsikan kaedah yang saya gunakan untuk menulis cerita kanak-kanak.

1. Saya mesti lukiskan petra di mana peristiwa itu berlaku.
2. Kemudian semua watak-watak itu juga mesti dilukis.
3. Setelah watak-watak itu dilukis, sifat-sifat dan karakter mereka harus didefinisikan.
4. Jalan cerita pokok mesti dibuat.
5. Kemudian, jalan cerita cabang pula dibuat.
6. Saya menggunakan kaedah gambarajah pokok. (Maklumlah saya orang matematikkan)
7. Ini bermakna ada banyak kesudahan cerita. (Saya namakan sebagai set kesudahan)
8. Setelah beberapa kesudahan cerita dibuat, saya akan memilih mengikut kesedapan rasa.
9. Kemudian saya mula menulis.
10. Tujuan utama sekarang ialah menyiapkan skrip dahulu.
11. Apabila skrip dasar sudah siap, proses pembubuhan daun dijalankan.
12. Setelah daun dibubuh, bunga bahasa pula dicambahkan. (Banyak sangat bunga tak cantik juga, sedikit sangat pun tak sedap pula - Optimumkan ya!)
13. Kemudian, biarkan dahulu dalam seminggu dua.
14. Selepas itu bolehlah dilakukan pemerasaan buah. (Maknanya pengeditan semula)
15. Kadang cerita rasa bosan atau tawar atau manis dan sebagainya.(Edit lagi dan lagi)
16. Bolehlah dihantarkan kepada penerbit untuk dinilai.(proofreading)

Itulah langkah-langkah yang saya selalu ambil untuk menyiapkan sesebuah cerita. Memang memenatkan. Tetapi, bila sudah siap, Alhamdulillah. Boleh tidur dengan lena. Kalau kalian hendak mencuba menulis cerita, bolehlah gunakan tips-tips ini. Saya namakan kaedah ini sebagai "Teori Pokok". Mungkin penulis-penulis lain ada kaedah masing-masing.

Tetapi, kaedah-kaedah ini sahaja tidak cukup kerana saya juga menggunakan teori-teori psikologi dan teori penulisan buku kanak-kanak. Kalau saya ada masa, saya akan kongsikan lagi bersama kalian.

Jumpa lagi,

Aliff Danial

2 comments:

  1. bagus gak tips ni...
    laen kali leh share tips2 lain...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Yus. Moga-moga tips-tips ini berguna.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial