5.27.2011

Teori Senibahasa

Salam sejahtera.

Siang tadi ada bengkel statistik. Bengkel itu memenatkan tetapi saya sangat gembira dengan teman-teman yang menggembirakan. Pelikkan. Kepenatan akan hilang bila mana teman-teman di sekeliling kita membahagiakan.

Oh ya hari ini saya ingin kongsikan petua penulisan buku. Petua kali ini ialah bagaimana hendak menghasilkan bunga-bunga bahasa yang baik. Kalau pokok ada bunga yang cantik, pokok itu nampak lebih berseri. Tambah pula kalau bunga itu harum dan wangi. Tentu sahaja geram hendak disunting, kan.

Sebagai bekalan saya menulis, saya banyak membaca puisi-puisi, syair-syair seperti Syair Siti Zubaidah, pantun-pantun, seloka dan gurindam. Biarlah saya panggil kesemua ini sebagai senibahasa.

Saya percaya, dengan banyak membaca dan menghayati senibahasa-senibahasa ini, ianya dapat membantu kita mengasah bakat penulisan.

Baiklah setakat ini sahaja. Lain kali saya menulis lagi.

Jumpa lagi,

Aliff Danial

No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial