6.02.2011

Anakku Tidak Mahu Membaca

Salam sejahtera.

Sekarang saya masih lagi di dalam pekerjaan menulis manuskrip "Tiket Dunia Ajaib Untuk Putera Haziq". Kali ini pengembaraan teruja Putera Haziq akan diserikan oleh Puteri Amalina. Puteri Amalina ialah adik perempuan Putera Haziq. Sekarang sudah siap separuh.

Oh ya, itu hanyalah kemaskini kerja penulisan saya demi memandaikan bangsa Malaysia dengan menulis di dalam bahasa Kebangsaan kita.

Tajuk entri saya kali ini ialah "Anakku Tidak Mahu Membaca". Agaknya mengapa ya?Bagaimana hendak buat ya? Baiklah, sebelum saya menjawab soalan mengapa dan bagaimana itu, ada baiknya kita cerita-cerita dahulu.

Nama anak saya Haziq. Masih lagi kecil. Saya pun tidak tahu bila dia sudah besar kelak, dia akan rajin membaca seperti papanya atau tidak. Harap-harap dia pun akan mencontohi papanya juga lah.

Masa dia masih lagi berumur setahun, saya belikan sebuah lori mainan. Dia sangat sukakan lori tersebut. Apa yang menarik, apabila saya membawa dia berjalan-jalan atau berkereta, dia akan menyebut "papa, loyi!" sekiranya ada lori yang melalui rumah kami, dia akan menyebut "papa, loyi!". Kalau dia nampak lori di dalam TV pun dia akan cakap, "papa, loyi!".

Saya rasa ini sangat menarik. Jadi, saya pun mencuba dengan kapal terbang. Saya belikan dia sebuah kapal terbang mainan. Lama-kelamaan, dia sudah boleh menyebut perkataan kapal terbang di dalam telornya, "Kapatebang".

Dan, yang anehnya, setiap kali kapal terbang MAS atau AIRASIA melalui udara rumah kami, anak saya akan berkata, "papa, kapatebang!". Setiap kali dia melihatnya di dalam TV, dia akan berkata, "papa, kapatebang!"

Saya tidak suka membelikan patung-patung untuk anak saya. Kalau boleh saya tidak mahu dia terpengaruh dengan segala macam karakter TV yang akhirnya akan mengosongkan poket saya, kan. Dan, anehnya anak saya tidak mengenali karakter-karakter tersebut sekalipun dia pernah melihatnya di dalam TV. walau berkali-kali.

Sehinggalah pada suatu hari, ada seorang kawan saya menghadiahkan patung Ultraman Mebius dan Ultraman Kosmos. Setelah saya memperkenalkan nama-nama ultraman tersebut, bolehlah anak saya menyebutnya, "papa, men!". Bolehlah tu.

Kemudian, setiap kali ada iklan ultraman, anak saya pasti akan menyebut, "papa,papa, men!".

Jadi, saya pun berfikir, kalau saya belikan dia buku bagaimana? Tentu selepas ini dia akan sebut, "papa, buku!". Dan, telahan saya menjadi satu kebenaran. Saya telah membelikan dia tiga buah buku yang bertajuk "Buku Pertamaku". Buku-buku tersebut tidak ada abc pun. Cuma ada gambar-gambar besar.

Tetapi, ada sesuatu yang ajaib di situ. Apabila anak saya membuka buku tersebut, dia ternampak gambar lori. Dia pun berkata, "papa, loyi!". Bila dia ternampak kapal terbang di dalam buku itu, dia akan berkata, "papa, kapatebang!"

Agak-agaknya, buku dan TV itu mempunyai kesan yang sama kah? Entahlah. Saya pun tidak mengetahui. Tentu kalian lebih arif daripada saya.

Jadi, berbalik semula kepada tajuk kita, anakku tidak mahu membaca. Sebelum itu, pernah tak kita mendengar rungutan, "anakku tidak mahu menonton TV". Jarang-jarang, P.Ramlee kata.

Saya selalu mengambil rimot TV dan membuka siaran ASTRO 618 (BabyTV) yang percuma sehingga Oktober ini. Anak saya pun terpaku di situ untuk sejam dua. Bolehlah papa dan mama makan malam bersama. Kalau buka siaran Buletin Utama, dia mesti tidak mahu menonton TV.

Maka, saya pun membuat satu kesimpulan. Anak kita tidak mahu membaca buku kerana kita tidak membelikan mereka buku-buku yang boleh menarik minat mereka. Kalau kita sanggup menghabiskan wang membayar bil ASTRO, supaya anak kita mahu menonton TV, apalah salahnya kita melaburkan wang kita untuk membayar bil BUKU, supaya anak kita mahu membaca buku.

Tuan-tuan, buluh kalau sudah besar panjang, susah hendak dilenturkan. Sebab itulah orang Melayu Tua ada menyebut "Melentur buluh biarlah dari rebungnya". Jadi, marilah kita sama-sama menyahut seruan "KAMI MAHU BUKU! KAMI MAHU BUKU!"


Sekian, terima kasih.

Jumpa lagi,

Aliff Danial

1 comment:

  1. betul kata penulis, dua - dua anak saya fatimah dan sarah sekarang ni asyik berkepit dgn buku... setiap mlm sebelum tido, nak dibacakan buku. in fact ari ni fatimah bawak puku putera fariri dan buku resipi ajaib yg pakcik xxxxxx bagi hadiah ke taska. katanya nak baca dgn ustazah n kawan2......
    tahniah... keep up the good work.....

    ReplyDelete

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial