6.04.2011

Sketsa Kak Tipah, Anak, dan Buku


Salam sejahtera.

Tuan-tuan apa khabar? Alhamdulillah. Syukurlah kalau tuan-tuan sihat dan sejahtera. Oh ya, seperti biasa sebaris dua di sini saya kongsikan tentang perkembangan terbaharu karya saya "Putera Haziq dan Tiket Dunia Ajaib". Ini ialah ilustrasi yang saya lukiskan sebelum saya mula menulis. Nama stesen ini ialah "Stesen Gelap Tanpa Cahaya".

Nampak tak dua orang budak yang bersayap? Itulah Putera Haziq dan adiknya Puteri Amalina. Mereka sedang mengisi Tangki Cahaya. Eh-eh, ada sayap pula? Jangan risau. Sayap itu hadiah pemberian wak Man, pemandu Keretapi Gerabak Satu. Sayap itu menggunakan bateri. Bateri? Ya! Bateri Cahaya. Bateri Cahaya hanya boleh tahan selama satu hari sahaja. Nanti kalau bateri cahaya sudah habis, kenalah dicaskan semula. Saya telah melukiskan ilustrasi itu dengan pensel dan saya warnakan dengan PAINT. Saya tidak pandai ADOBE ILLUSTRATOR atau PHOTOSHOP. Tidak mengapalah. Asalkan ianya menjadi panduan saya mengarang.

Oh ya, berbalik semula kepada tajuk entri saya, 'Sketsa Kak Tipah, Anak, dan Buku'. Tetapi, sebelum itu baik saya ceritakan apakah tujuan blog Aliff Danial dibuat. Blog ini kalau bolehlah, saya mahu jadikannya sebagai tempat di mana ibu bapa, cikgu-cikgu mendapat ilham bagaimana hendak menanam minat membaca kepada anak-anak dan anak-anak murid.

Jadi, saya akan sedaya upaya mencari dan berkongsi bahan-bahan tersebut dengan tuan-tuan sekalian. Kalau ianya berguna, ambillah. Kalau ianya kurang berguna, tinggal-tinggalkanlah ya.

Baiklah, sebelum saya bercerita lebih lanjut, saya ingin bertanya. Pernahkah tuan-tuan mendengar ayat-ayat seperti ini:

Kak Tipah bercekak pinggang dan berkata, "Mira, sudah-sudahlah menonton TV. Pergi baca buku!"

Mira pun dengan bersegera menutup televisyen dan pergi mengambil bukunya. Sambil-sambil itu dia berkata sendirian, "Saya hendak membaca apa ya?"

Mira pun mengambil buku teks Bahasa Melayu (Kadang-kadang Bahasa Malaysia) dan mula membaca. Saya pun tidak tahu apakah yang dibaca oleh Mira, anak Kak Tipah. Sementara itu, Kak Tipah duduk di sofa sambil menonton filem Hindi yang dibintangi oleh Shah Rukh Khan (artis kegemaran Kak Tipah).

Tuan-tuan, sketsa Kak Tipah seperti ini banyak terjadi di dalam rumah-rumah rakyat Malaysia. Sebenarnya, tidak ada sesiapa yang bersalah di sini. Apalagi Shah Rukh Khan, kerana dia tidak tahu menahu tentang hal ini.

Mira, anak Kak Tipah juga tidak bersalah. Dia seorang anak perempuan yang taat. Kak Tipah menyuruh dia membaca buku, dia pun membacalah.

Buku teks juga tidak bersalah. Buku teks diciptakan untuk membantu cikgu-cikgu dan murid belajar tatabahasa supaya bahasa anak-anak tidak tunggang langgang. Supaya anak-anak tidak bercakap di dalam bahasa rojak.

Sebenarnya, yang salah ialah caranya. Niat Kak Tipah dan Mira sudah murni. Tetapi caranya salah. Kalau begitu, bagaimana cara hendak membetulkannya?

Supaya lebih jelas, saya senaraikan dalam bentuk langkah demi langkah,

1. Kak Tipah mestilah mengetahui dengan jelas, umur anaknya.

2. Setelah itu, Kak Tipah mestilah mencari buku-buku yang sesuai dengan umur anaknya.

3. Kemudian, Kak Tipah setkan masa membaca buku-buku itu.

4. Setelah buku-buku itu habis dibaca, Kak Tipah bertanya kepada anaknya sinopsis cerita.

Senangkan. Inilah EMPAT langkah mudah Kak Tipah boleh membantu Mira membaca buku. Dengan yang demikian, anak-anak Kak Tipah mengetahui dengan jelas apa yang hendak dibacanya. Buku teks boleh dibaca apabila sudah hampir dengan peperiksaan. Kalau tidak, tuan-tuan tahu apa yang akan dijawab oleh anak-anak tuan apabila tuan menyuruh mereka membaca?

"Rileks lah Papa, peperiksaan lambat lagi."

Sekian, terima kasih.

Jumpa lagi,

Aliff Danial

2 comments:

  1. satu lagi...
    kak tipah pon kene join baca sekali mula2,
    pas 2 baru g tgk shah rukh khan...

    ReplyDelete

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial