6.01.2011

Menulislah Untuk Bahasa Kita

Salam sejahtera.

Sekarang saya sedang menyiapkan manuskrip "Tiket Dunia Ajaib Untuk Putera Haziq". Saya berharap agar manuskrip ini sudi diterbitkan oleh PTS. Inshaallah.

Beginilah nasib penulis. Kadang-kadang manuskripnya diterima. Kadang-kadang manuskripnya ditolak mentah-mentah. Tetapi, buat masa sekarang saya hanya akan menyerahkan manuskrip saya kepada PTS sahaja.

Mengapa? Selama saya hidup di Malaysia, hanya PTS sahaja hampir-hampir yang memenuhi ciri-ciri penerbit impian saya. Tetapi, masih banyak lagi yang perlu diperbaiki oleh PTS. Apakah ciri-ciri itu? Opss. Nanti saya ceritakan di dalam entri yang lain.

Sebenarnya, samada karya saya diterbitkan atau tidak, bukanlah perkara yang sangat besar buat saya. Perkara yang lebih besar bagi saya ialah samada saya telah melakukan sesuatu atau tidak demi melestarikan bahasa Melayu di persada dunia.

Beberapa bahasa telah lenyap dari muka bumi dan beberapa bahasa lagi sedang menuju ke arah pelenyapan samada secara sukarela atau secara paksa. Bahasa Melayu sejak dahulu kala sehingga kini sering dipaksa untuk melenyapkan dirinya.

Entah mengapa, di dalam banyak-banyak bahasa di dunia ini, bahasa ini sering dipaksa supaya mati. Pelikkan.

Di dalam setiap bahasa terjiwa padanya nilai-nilai keibuan yang mendidik anak-anak bangsa itu sehingga ia besar dewasa. Nilai-nilai keibuan itu diturunkan dari satu keturunan kepada keturunan yang lain.

Keibuan orang putih, keibuan orang cina, keibuan orang India, keibuan orang Arab, keibuan orang Eropah, keibuan orang Melayu, keibuan orang Indonesia, dan segala macam lagi keibuan adalah berbeza dan sangat berbeza.

Adalah sangat penting kita menjaga agar keibuan orang Melayu terpelihara sepanjang zaman. Caranya ialah dengan menjaga Bahasa Melayu.

Tentu ada orang yang akan mengatakan, jaga Islam sudah memadai. Baiklah, mari kita lihat. Orang Arab ada yang Islam, orang India ada yang Islam, orang Cina ada yang Islam. Tetapi, bukankah terdapat perbezaan yang ketara di antara orang Islam Arab, Islam Melayu, Islam Cina, Islam India, Islam Eropah, Islam Amerika, Islam Jepun dan sebagainya?

Apakah yang membezakannya? Keibuanlah yang membezakan perlakuan di antara kita semua. Jadi, bagaimanakah hendak menjaga keibuan? Ajarlah anak-anak kita Bahasa Melayu. Dengan yang demikian, dia akan tahu dan mengerti nilai keibuan Melayu.

Berbalik kepada saya, saya menulis kerana saya mahu menyumbang walau sedikit kepada pemeliharaan nilai-nilai keibuan Melayu. Jadi, kepada penulis-penulis di luar sana, teruslah menulis demi kelestarian Keibuan Melayu.

Jumpa lagi,

Aliff Danial

No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial