6.06.2011

Cerita Pakcik Pencen dan Tadika

Salam sejahtera.

Hari ini saya tidak berkarya. Ibu mertua datang ke rumah. Jadi, hari ini saya melayan mereka sahajalah. Buat masa sekarang saya masih lagi menulis separuh masa. Setakat ini belum lagi bercadang untuk menulis sepenuh masa. Tetapi, kalau diizinkan Allah Taala, saya teringin hendak menjadi penerbit. Penerbit buku kanak-kanak.

Saya masih lagi teringat kisah sepuluh tahun dulu. Ketika itu saya tinggal di Nada, Kobe. Saya tinggal di sebuah asrama pelajar-pelajar asing. Setiap pagi Ahad, biasanya saya akan duduk-duduk di bangku di sebuah taman di belakang asrama.

Selalunya ada seorang pakcik pencen bersenaman pagi di sana. Entah mengapa pagi itu pakcik pencen itu datang mendekati saya. Selalunya dia buat-buat tidak kisah sahaja kepada pelajar asing.

Pakcik pencen itu bertanya, "Kamu belajar apa di sini?"

Saya pun menjawab, "Saya belajar matematik, pakcik."

Pakcik pencen itu berkata lagi, "Nanti kalau sudah pulang ke Malaysia, kamu mahu kerja apa?"

Saya pun menjawab, "Saya teringin hendak bekerja di universiti, pakcik. Tetapi, entahlah. Bukan senang hendak mendapatkan jawatan itu."

Pakcik pencen itu berkata lagi, "Kalau kamu mahukan negara kamu lebih maju lagi, kamu bekerjalah di tadika. Tadika lebih memerlukan kamu."

Saya pun menjawab di dalam hati, "Tadika? Gajinya kecil sangatlah pakcik."

Perbualan itu masih panjang lagi. Tetapi saya petik sedikit sahaja. Kalau tidak, jenuhlah tuan-tuan hendak membacanya.

Sampai ke hari ini saya masih ingat lagi kata-kata pakcik itu. Entah-entah pakcik pencen itu ialah mantan seorang pensyarah perguruan tadika. Sah-sah dia mahukan saya menjadi seorang guru tadika. Aliff, positifkan fikiranmu! Positifkan fikiranmu!

Tetapi, bila saya memikirkannya kembali, setelah sepuluh tahun kembali ke Malaysia, terasa ada kebenarannya apa yang diucapkan oleh seorang pakcik pencen di sebuah taman di Nada, Kobe(Jepun).

Demi memajukan sesebuah negara, bukan pelajar universiti yang harus dibentuk! Tetapi, pelajar tadika yang sesuci embun pagi itu yang wajib diambil perhatian yang serius! Sepatutnya, guru-guru tadika mestilah lepasan ijazah sarjana muda atau sarjana.

Aliff, apa kaitan isu tadika dan buku pula? Baiklah, mari kita terjun ke tadika-tadika yang ada pada hari ini. Adakah tadika Malaysia memainkan peranan agar pelajar-pelajarnya minat membaca buku?

Soalan kedua pula, adakah tadika tersebut mempunyai buku-buku yang mencukupi? Adakah-buku-buku itu relevan? Dan, adakah buku-buku itu berupaya mencetus neuron-neuron anak-anak kita?

Atau buku-buku itu hanya "SUPAYA ANAK-ANAK BOLEH MEMBACA". Buku-buku yang bertemakan "SUPAYA ANAK-ANAK BOLEH MEMBACA" tidak berupaya mencetus pemikiran anak-anak. Anak-anak akhirnya boleh membaca untuk mencapai status 3M (Membaca, Menulis, Mengira) sahaja. Tetapi ianya tidak mencetus elemen keempat iaitu MINAT. Elemen keempat inilah yang boleh mendorong anak-anak kita untuk terus ke garisan hadapan.

Topik kita hari ini nampaknya serius dan berat. Saya pun terasa keseriusannya. Habis, apa yang mampu kita semua buat? Seperti saranan wonder pets, kerjasama!

Persatuan Ibu Bapa dan Guru Tadika, mestilah bekerjasama di dalam memenuhkan perpustakaan tadika dengan buku-buku yang boleh mencetuskan minat, kreativiti, inovasi, hemah tinggi, dan pelbagai lagi unsur-unsur kebaikan. Ingat! Kita menghantar anak-anak kita bukan untuk tahu membaca sahaja. Kita mahukan anak yang genius.

Penerbit pula mestilah memikirkan semula gaya penerbitan mereka. Janganlah digunapakai istilah 'asalkan boleh dapat duit sudahlah'. Penerbit mestilah membuat kajian tentang buku-buku yang terbaik untuk anak-anak.

Penulis pula, hendaklah membaca kajian-kajian psikologi terkini supaya buku-buku yang ditulis dapat membantu anak-anak menjadi genius di samping menjadi manusia yang berguna demi kebaikan.

Ibu bapa, datuk nenek, abang kakak, merupakan benteng terakhir. Sekiranya, guru-guru tadika tidak dapat menyediakan kesemua yang kita inginkan. Kitalah yang mesti berusaha mendapatkan buku-buku yang terbaik supaya, anak kita/cucu kita/adik kita membesar menjadi manusia yang berguna dan bijaksana lagi genius.

Rasanya, sudah panjang lebar saya menulis. Eloklah saya berhenti dahulu. Inshaallah, di entri yang akan datang saya akan menulis bagaimana memilih buku mengikut peringkat umur anak-anak. Semoga dengan panduan-panduan ini, bolehlah kita membantu meningkatkan kebijaksanaan anak-anak kita.

Ayah saya pernah berpesan dulu-dulu, "Kalau kamu mahu jadi petani, kamu mesti jadi petani yang lebih hebat daripada saya!". Jadi, mengambil semangat ayah saya, marilah kita mengusahakan yang terbaik untuk anak-anak kita demi menjadikan Malaysia sebuah negara yang hebat, pada sudut pandangan dunia dan akhirat.

Sekian, terima kasih.

Jumpa lagi,

Aliff Danial

No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial