6.21.2011

Istimewa Daripada Wardina Safiyyah

Salam sejahtera.


Tidak lama lagi Bulan Tujuh akan tiba. Masuk Bulan Lapan, Ramadhan pula menjelma. Tidak sabar rasanya hendak menyambut bulan Ramadhan. Apa persediaan tuan-tuan sekalian? Semoga kita akan membuat persediaan yang lebih baik. Nampaknya PTS sedang membuat persediaan yang hebat untuk menempuh Bulan Ramadhan yang mulia ini dengan kempen Baca@Ramadhan. Kalau saya perhatikan, banyak buku-buku yang baik dan bagus sedang dipromosikan. Jangan lepaskan peluang mendapatkan buku-buku itu ya.

Seperti mana yang saya maklumkan sebelum ini, blog Aliff Danial dikhususkan untuk berkongsi dengan tuan-tuan segala macam maklumat dan perkara yang bersangkut paut dengan perkembangan minda kanak-kanak melalui pembacaan. Jadi, pada hari ini saya hendak berkongsi dengan tuan-tuan sekalian perihal Wardina Safiyyah.

Semua orang mengetahui siapakah Wardina Safiyyah. Beliau ialah seorang artis dan juga pengacara di MHI TV3. Kira-kiranya, beliau boleh dikategorikan sebagai serba boleh. Tahukah tuan-tuan, beliau juga menulis buku untuk kanak-kanak?

Kalau tuan-tuan tahu dan sudah mendapatkan buku beliau, syukurlah. Kalau ada yang belum lagi memilikinya, inilah masanya untuk tuan-tuan pergi mendapatkan buku beliau.

Setakat ini beliau telah menulis dua buah buku. Pertama buku yang bertajuk, 'Mama, Saya Lapar', dan buku kedua bertajuk 'Siapa ALien'. Saya telah membaca buku Siapa Alien dan saya angkat ibu jari untuk buku ini. Buku ini bergambar dan bersifat interaktif.

Kalau tuan-tuan mempunyai anak-anak yang berumur 3-8 tahun, saya mengesyorkan tuan-tuan mendapatkan buku ini. Buku Siapa Alien boleh didapati di kedai-kedai buku termasuklah di kedai buku indie.

Apakah yang istimewanya buku ini? Setelah saya membelek buku ini, saya telah mendapati buku ini berupaya mengembangkan minda anak-anak. Buku ini juga mempunyai potensi untuk mencipta keakraban di antara anak dan ibubapa. Tahukah tuan sebab apa saya berkata begitu? Ini kerana anak-anak bukan sahaja didorong untuk membaca, tetapi mereka juga didorong untuk berfikir. Jadi, peranan ibubapa di sisi anak-anak adalah sangat penting untuk membaca buku 'Siapa Alien' sehingga tamat.

Bagaimana pula buku 'Mama Saya Lapar'. Maaflah ya, saya sendiri pun masih belum berpeluang membacanya. Sekiranya saya menemui buku tersebut, Inshaallah saya akan menceritakannya kepada tuan-tuan.

Jadi, apakah saranan Aliff Danial? Belilah buku 'Siapa Alien' untuk anak-anak tuan. Tetapi ada syaratnya. Tuan-tuan mesti berjanji untuk duduk di sisi anak-anak tuan sehingga buku itu tamat dibaca dengan jayanya oleh anak-anak tuan.

Setakat itu sahaja berkenaan dengan entri kali ini. Sekarang saya sedang menunggu buku 'Al-Amin, Riwayat Terindah Sang Kekasih Allah' tulisan A. Samad Said. Tidak sabar rasanya menunggu PTS BookCafe menghantarnya kepada saya. Saya belum membacanya, tetapi saya percaya buku ini sangatlah bagus. Kalau benar-benar bagus, saya akan kongsikan di sini buat tuan.

Sehingga bertemu lagi.

Ingat ya, setiap kanak-kanak ada ceritanya.

Jumpa lagi,

Aliff Danial

2 comments:

  1. Thumb up to Aliff Danial - k Fatiyah

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Kak Fatiyah. Doakan blog Aliff Danial terus maju jaya.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial