6.16.2011

Pancarkan Kuasa Intertekstualiti Kepada Si Cilik!

Salam sejahtera.

Terima kasih saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog Aliff Danial. Segala-galanya di sini adalah untuk masa hadapan anak-anak kita. Anggaplah ini satu sumbangan kecil saya kepada tuan, kepada Malaysia, dan kepada masa hadapan Malaysia. Doakanlah semoga blog Aliff Danial terus berkembang menjadi tempat kita berkongsi ilmu khususnya tentang buku dan perkembangan minda si cilik yang kita amat sayangi.

Tentu tuan tertanya-tanya apakah maknanya intertekstualiti itu? Sekiranya tuan-tuan bertanya kepada Google, nescaya beliau akan memberikan definisi-definisi yang akan menyebabkan urat-urat di kepala tuan-tuan bersimpul-simpul.

Oleh yang demikian, ada baiknya saya memudahkan tuan-tuan memahami makna intertekstualiti di dalam bahasa orang-orang kebanyakan.Tuan, tunggu! Jangan pergi dahulu ya. Tuan mesti membaca entri ini sehingga habis.

Sebelum saya terangkan makna intertekstualiti, ada baiknya saya terangkan tentang kesannya dahulu ya.

Contoh yang paling dekat dengan saya ialah animasi Boboiboy. Anak saya cukup suka dengan animasi Boboiboy. Pada suatu hari saya, isteri dan anak berjalan di Giant Putra Nilai. Anak saya baru setahun setengah (orang kata setahun jagung). Tiba-tiba dia berhenti di sebuah kedai video. Dia menarik tangan mamanya dan berkata, "Mama, Boboiboy!"

Anak saya tidak ada kaitan dengan intertekstualiti ya! Tetapi yang mengalami kesan intertekstualiti ialah saya sendiri. Tuan-tuan mahu tahu? Boleh, boleh, boleh! Saya terlihat kehadiran animasi Upin dan Ipin di dalam animasi Boboiboy.

Lalu, dengan perasaan yang tidak puas hati, saya pun bertanyalah kepada Google lagi. Rupa-rupanya, pelukis-pelukis animasi Boboiboy juga pernah melukis animasi Upin dan Ipin. Jadi, patutlah saya "terasa kehadiran bayang-bayang" Upin dan Ipin di dalam animasi Boboiboy.

Sekarang, saya fikir tuan-tuan yang bijaksana sudah boleh menangkap makna intertekstualiti. Masih ada yang belum dapat menangkap lagi?

Baik, marilah kita pergi mengembara ke tahun 1905. Aduhai, jauhnya kita merentasi masa. Ketika itu ada seorang pemikir yang bernama Carl Gustav Jung. Biasanya, orang memanggil beliau Jung.

Tuan Jung ini tiadalah pekerjaan lain, melainkan duduk membanding-bandingkan karya-karya orang. Tiba-tiba Tuan Jung telah mendapati ada secoret daripada buku Justinus Kerner hampir-hampir sama dengan karya Nietzsche (sila baca Neccha)yang berjudul Zaratrusta.

Maka, peninglah kepala Tuan Jung tadi. Terasa juga di dalam hatinya hendak mengatakan Kerner telah meniru/memplagiat kerja Nietzche. Malangnya, dia tidak mempunyai sebarang bukti. Lalu, dia pun duduklah berfikir.

Rupa-rupanya,Kerner tadi telah menerima pengaruh Zaratrusta melalui datuk beliau ketika beliau berumur 12-15 tahun. Ketika itu, Kerner tidak pernah langsung mendengar nama Nietzsche itu tadi.

Tetapi, oleh kerana Tuan Jung pernah membaca buku Zaratrusta, maka apabila beliau membaca karya Kerner, beliau "terasa kehadiran bayang-bayang" Zaratrusta di dalam karya Kerner.

Jadi, intertekstualiti ialah satu perasaan di mana kita dapat merasakan kehadiran bayang-bayang teks lain di dalam teks yang kita baca. Teks bukan sahaja terhad kepada tulisan, tetapi boleh jadi gambar, muzik dan sebagainya.

Eh-eh, tajuk kita ialah "Pancarkan Kuasa Intertekstualiti Kepada Si Cilik!". Tetapi, sampai sekarang masih belum ada sebarang kaitan dengan si cilik.

Di sinilah poin yang saya hendak sampaikan kepada tuan-tuan. Sebab itulah saya minta tuan-tuan bersabar tadi.

Tuan-tuan masih ingat lagi dengan Justinus Kerner? Bagus! Kerner dapat menghasilkan karya yang hebat kerana di dalam memorinya telah didedahkan tentang karya Nietzsche oleh datuk beliau ketika beliau berumur 12 tahun. Sudah tentu datuk beliau juga telah mendedahkan banyak lagi buku-buku yang hebat kepada Kerner.

Oleh itu, tuan-tuan, ketika umur anak kita masih lagi di peringkat rebung(0-12-15 tahun), ada baiknya kita mendedahkan kepada mereka buku-buku yang baik dengan banyaknya.

Kalau anak-anak kita malas hendak membacanya, kita tolong bacakan kepada mereka. Luangkanlah masa lebih kurang 15 minit sehari untuk membacakan buku-buku untuk mereka.

Sebab apa tuan-tuan? Semua bacaan yang dibaca atau didengari oleh mereka ini akan dipecah-pecahkan di dalam otak mereka. Proses yang bermula daripada pembacaan buku-buku atau pendedahan visual ini saya namakan sebagai proses Pemancaran Kuasa Intertekstualiti.

Kemudian, apabila mereka sudah besar kelak, kesan daripada Pancaran Awal Kuasa Intertekstualiti, daya kreativiti dan daya inovasi mereka akan bertambah berganda-ganda! Tentu mereka akan menjadi orang dewasa yang hebat-hebat. wah sukanya hati saya!

Tuan-tuan, kita mesti ingat, anak-anak kita akan membesar di abad ke-21 di mana hanya orang-orang yang kreatif dan inovatif sahaja boleh kekal lestari. Saya juga sedang risaukan masa hadapan anak saya. Marilah kita bersama-sama berganding bahu memancarkan kuasa intertekstualiti kepada anak-anak kita.

Bagaimana caranya? Cari buku-buku yang hebat, bacalah bersama-sama dengan anak-anak kita. Ingat! Kesan intertekstualiti yang bagus hanya datang daripada buku-buku yang bagus!

Sekian. Sehingga berjumpa lagi.

Ingat ya, setiap kanak-kanak ada ceritanya.

Aliff Danial

No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH DARIPADA ALIFF DANIAL

Anak-anak yang genius lahir dari kalangan anak-anak yang suka membaca. Mereka membaca buku-buku akademik, dan buku-buku yang mengembangkan daya imaginasi. Daya imaginasi yang tinggi dibantu oleh pembacaan buku-buku yang baik dan bermutu samada dari segi penceritaan dan bahasanya - Aliff Danial